Friday, July 9, 2010

Basikal di mana-mana

Pagi ini tiada aktiviti kayuhan kerana terpaksa menghadiri satu program di Machang. Sebagai seorang pengayuh, mata akan cepat memberikan respon kepada sesiapa atau apa sahaja yang berkait dengan basikal. Sebagai contohnya, saya telah berselisih dengan sekumpulan pengayuh yang mungkin pelumba berdasarkan kepada cara mereka mengayuh dan diiringi oleh motorsikal. Cuba lihat di bawah ;
Saya terpaksa memandu dengan kelajuan 50 km/j untuk memotong mereka, mungkin mereka sedang mengayuh dengan kelajuan 45 km/j
Ketika ini, mereka mengambil selekoh untuk ke jalan Pasir Puteh. Saya terpaku melihat bagaimana mereka sering bertukar-tukar posisi untuk mengekalkan kelajuan.
Apabila tiba di pekan, saya terlihat 4 buah basikal pelancong yang sedang berhenti minum di simpang empat. Saya mengambil keputusan untuk berhenti dan menemubual mereka. Mereka dalam perjalanan ke Tanah Merah daripada Pulau Perhentian. Mereka melancong dengan berbasikal selama 28 hari sehingga ke Singapura sebelum pulang ke Amsterdam. Wow! Hebat sungguh melihat bagaimana orang lain menikmati keindahan negara kita dengan basikal.
Apakah jenama basikal mereka! Jansen , iaitu nama pelumba yang memenangi Le tour De France pada akhir tahun 1970-an. Kita mungkin mengeluarkan basikal Anuar Manan untuk rakyat Malaysia

No comments:

Post a Comment