Monday, December 28, 2009

Desa nan permai


Sesi gatih di waktu pagi hari ini berkisar di kedamaian desa. Kesejukan udara memberikan ketenangan namun sesekali dicemari bau bangkai binatang di sepanjang jalan samada kucing, biawak dsb.


Apa ada pada nama? Diablo belum pernah menjejak laluan ini. Jika ada kesesuaian masa nanti, berita dari jeram mengaji ini akan dapat dijadikan tatapan untuk pembaca semua. Kawasan kampung yang dikelilingi sawah padi kelihatan hidup dengan orang-orangan di sekitar sawah.


Di pertengahan kayuhan, solat dhuha perlu dijadikan program dalam setiap kayuhan pagi disamping menderma untuk kegunaan surau/masjid. Hari ini, Diablo disandarkan di Surau Tok Wan Hamat untuk seketika.


Senario biasa suatu ketika dulu kini menjadi satu kenangan. Tidak disangka-sangka masih ada kayuhan penjual ikan pada hari ini tahun 2009. Yang penting rezeki yang halal.


Sesi petang bersantai bersama oleh keluarga berbasikal. Rupanya semakin ramai memilih untuk kembali berbasikal. Ada peluang bagi sesiapa yang berminat untuk membuka kedai alatganti basikal jika dilihat kepada sambutan masyarakat terhadap basikal.


Jika dilatih dengan baik, mungkin kanak-kanak ini akan menggantikan pelumba yang ada pada masa kini. Kalau tak pun, dapat maintain perutpun kira ok la. Yang penting gatih walaupun koho koho

No comments:

Post a Comment